Oszustowie podszywają się pod pracowników ZUS

W ostatnich dniach oszuści próbują podszyć się pod pracowników ZUS, używając ich prawdziwych imion i nazwisk, by wyłudzić dokumenty lub dane poprzez e-mail. Poniżej znajdziesz zestaw najważniejszych ostrzeżeń i praktycznych wskazówek, które pomogą Ci rozpoznać próby wyłudzeń i bezpiecznie postępować.

Jak rozpoznawać próby wyłudzeń podszywających się pod ZUS

Najczęściej są to wiadomości mailowe zatytułowane „Oświadczenie ZUS”, w których nadawca podaje się za prawdziwego pracownika urzędu i prosi o wypełnienie oraz odesłanie załącznika Z-3.

W wiadomości znajdują się:

  • imię i nazwisko rzeczywistego pracownika ZUS,
  • numer telefonu oddziału,
  • adres placówki ZUS,
  • załącznik Z-3 do wypełnienia.

To nie jest wiadomość od ZUS, a załącznik ma na celu wyłudzenie danych osobowych i numerów kont bankowych.

Wnioski, np. Z3, nigdy nie są przyjmowane drogą mailową. Należy je przekazywać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

— Anna Grabowska, regionalny rzecznik prasowy w województwie warmińsko-mazurskim

Pamiętaj, że ZUS:

  • nigdy nie żąda przesłania wniosków, formularzy ani dokumentów mailem,
  • nie kontaktuje się w ten sposób w sprawach składania wniosków.

W razie wątpliwości skontaktuj się z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer 22 560 16 00 (pn.–pt. 7:00–18:00) lub odwiedź placówkę.

Dlaczego warto korzystać z PUE ZUS do wniosków

Wnioski, np. Z3, nigdy nie są przyjmowane drogą mailową; należy je przekazywać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Dzięki temu masz pewność, że dokumenty trafiają do właściwej ewidencji i są chronione przez oficjalne kanały ZUS.

Wnioski, np. Z3, nigdy nie są przyjmowane drogą mailową. Należy je przekazywać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS)

— Anna Grabowska, regionalny rzecznik prasowy w województwie warmińsko-mazurskim

Co nie powinno być wysyłane mailem do ZUS

ZUS nigdy nie prosi o przesyłanie wniosków, formularzy ani dokumentów mailem. Nie należy wysyłać takich danych drogą mailową, bo to niebezpieczne i niezgodne z procedurami ZUS.

Co zrobić w razie wątpliwości dotyczących podejrzanych wiadomości

W razie wątpliwości skontaktuj się z Centrum Kontaktu Klientów ZUS pod numer 22 560 16 00 (pn.–pt. 7:00–18:00) lub odwiedź placówkę.

Jak skontaktować się z Centrum kontaktu klientów ZUS

Centrum Kontaktu Klientów ZUS:

  • telefon: 22 560 16 00 (poniedziałek–piątek, 7:00–18:00),
  • możliwość odwiedzenia placówki ZUS w celu uzyskania pomocy i wyjaśnień.

Gdzie szukać wiarygodnych informacji o ZUS

Najbardziej wiarygodne źródła informacji o ZUS to oficjalne komunikaty ZUS oraz kontakt z Centrum Kontaktu Klientów ZUS i placówkami ZUS. Informacje te często są również dostępne w Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

Bezpieczne przesyłanie dokumentów i danych przez PUE ZUS

Dokumenty i wnioski powinny być przekazywane wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Unikaj wysyłania ich mailem, aby chronić swoje dane osobowe i numery kont bankowych.

Wnioski, np. Z3, nigdy nie są przyjmowane drogą mailową. Należy je przekazywać wyłącznie elektronicznie przez Platformę Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS).

— Anna Grabowska, regionalny rzecznik prasowy w województwie warmińsko-mazurskim

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ta strona używa plików cookie, aby poprawić Twoje doświadczenia przeglądania i zapewnić prawidłowe funkcjonowanie strony. Korzystając dalej z tej strony, potwierdzasz i akceptujesz używanie plików cookie.

Akceptuj wszystkie Akceptuj tylko wymagane