Od początku 2018 r. Giżycko realizuje tzw. Wspólny System Segregacji Odpadów (WSSO) zakładający jednolite dla całego kraju zasady segregacji odpadów ustanowione przez Ministerstwo Środowiska. Obecny system segregacji ma na celu zwiększenie ilości surowców (plastik, papier, szkło, metale) kierowanych do odzysku przy jednoczesnej minimalizacji frakcji odpadów, które trafią na składowisko.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat, za sprawą prowadzonych akcji edukacyjnych, świadomość ekologiczna mieszkańców sukcesywnie się podnosi. Na prowadzenie zbiórki selektywnej decyduje się coraz większa liczba giżycczan.
Edukacji jednak nigdy nie za wiele, dlatego w Giżycku rusza nowa kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów rePETa.
Miasto Giżycko i Fundacja Nasza Ziemia
zapraszają na
Start Programu rePETa w Giżycku
24 sierpnia, piątek o godz. 10.00
Port Ekomarina Giżycko
Uczestnicy jutrzejszego wydarzenia wezmą udział w happeningu otwierającym zbiórkę odpadów, połączonym z wymianą na koszulki wykonane z tworzyw sztucznych (1 koszulka za 10 sztuk odpadów z tworzyw sztucznych). Na miejscu zorganizowane będą także stoiska edukacyjno-informacyjne nt. segregacji odpadów, recyklingu i Gospodarki Obiegu Zamkniętego (circural economy).
Informacja prasowa, 23 sierpnia 2018 roku
W Giżycku rusza rePETa – ogólnopolska kampania wspierająca selektywną zbiórkę odpadów
Na finiszu sezonu letniego w Giżycku rusza ogólnopolska kampania „rePETa”. Koniec wakacji to znakomita okazja do podjęcia inicjatyw popularyzujących selektywną zbiórkę i segregację odpadów. Choć dbałość o środowisko naturalne to wyzwanie na cały rok, to warto już teraz zainicjować porządki. Fundacja Nasza Ziemia, w partnerstwie z firmami systemu Coca-Cola i przy wsparciu finansowym z The Coca-Cola Foundation, rozpoczyna w Giżycku pilotażową, ogólnopolską kampanię „rePETa”. Celem kampanii jest edukacja i budowanie świadomości na temat segregacji i recyklingu, ze szczególnym uwzględnieniem plastikowych opakowań wykonanych z PET. Jednocześnie, kampania jest pomyślana jako wsparcie dla samorządów w skutecznej, selektywnej zbiórce odpadów.
GRAFIKA DO POBRANIA
W ramach kampanii „rePETa” Giżycko otrzyma specjalnie zaprojektowane pojemniki do zbiórki plastikowych odpadów. Czytelne infografiki na pojemnikach będą informować o tym, jakie wrzucać do nich odpady, a także o tym, jakie przedmioty codziennego użytku można otrzymać z plastiku. Pojemniki zostały wykonane z użyciem plastiku pochodzącego z recyclingu.
– Fundacja Nasza Ziemia już od lat inicjuje działania podnoszące świadomość ekologiczną i aktywizujące lokalne społeczności do działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Dlatego, przy wsparciu Coca-Cola, inaugurujemy ogólnopolską kampanię „rePETa”, by wspierać samorządy w prowadzeniu selektywnej zbiórki odpadów. Chcemy również edukować i informować o korzyściach płynących z właściwego zbierania i recyklingu plastikowych opakowań. Ma to duże znaczenie szczególnie biorąc pod uwagę fakt, iż w 2018 roku samorządy mają osiągnąć poziom 30 proc. recyklingu 4 głównych frakcji odpadów na swoim terenie, a w roku 2020 – 50 procent – mówi Sławomir Brzózek, prezes Fundacji Nasza Ziemia, która jest koordynatorem kampanii.
Celem kampanii „rePETa” jest również zwrócenie uwagi mieszkańcom na fakt, że plastikowe odpady to cenny surowiec. Dzięki recyklingowi może on zostać wykorzystany do produkcji wielu przedmiotów codziennego użytku, takich jak ubrania, czy meble. Tym bardziej istotne jest, by do zbiórki odpadów podchodzić w przemyślany sposób.
– Kampania „rePETa” to nie tylko zbiórka i segregacja plastikowych odpadów. Bardzo ważna jest edukacja i budowanie świadomości każdego z nas, konsumentów, że odgrywamy w tym procesie kluczową rolę. Wszystko bowiem zaczyna się od segregacji odpadów na poziomie gospodarstwa domowego. Jeśli zadbamy o odpowiednie przygotowanie i wyrzucenie do właściwego pojemnika np. plastikowej butelki, stanie się ona nie odpadem, a cennym surowcem. Może być wykorzystana nie tylko do produkcji przedmiotów codziennego użytku, takich jak koszulki czy polary, ale również przerobiona na materiał rPet wykorzystywany ponownie do produkcji butelek PET. Już dzisiaj np. w butelkach napojów produkowanych przez Coca-Cola udział rPET wynosi do 20%– mówi Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych i public affairs w Coca-Cola HBC Polska.
Wymiar edukacyjny kampanii zostanie wzmocniony w październiku br., kiedy zostanie uruchomiony konkurs dla szkół ponadpodstawowych. Dziesięć szkół, które zbierze najwięcej plastikowych odpadów (w przeliczeniu na ucznia), otrzyma w pełni wyposażone pracownie z drukarką 3D i robotem uczącym programowania.
– Jako globalna firma, Coca-Cola od lat podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Plastikowe opakowania są globalnym wyzwaniem. Dlatego w styczniu 2018 r. Coca-Cola ogłosiła inicjatywę World Without Waste. Do 2030 r. chcemy zebrać i poddać recyclingowi każde opakowanie, które wprowadzimy na rynek. Dostrzegamy tutaj potrzebę współpracy właśnie z lokalnymi społecznościami oraz organizacjami pozarządowymi. Kluczowe jest też zaangażowanie konsumentów, którzy pierwsi decydują, co zrobią z opakowaniem. Jeżeli zmiana na lepsze ma mieć wymiar globalny, to musi zacząć się od każdego z nas – choćby poprzez wyrzucenie plastikowego opakowania do właściwego pojemnika– mówi Anna Solarek, dyrektor ds. public affairs i komunikacji w Coca-Cola Poland Services.
Władze Giżycka zdecydowały się aktywnie uczestniczyć w pilotażowym projekcie, by zainspirować inne samorządy do jeszcze większej troski o środowisko naturalne. Jednocześnie widzą w tym szansę na zachęcenie mieszkańców do włączenia się do kampanii by wspólnie dbać o estetykę miasta, a także wspierać odzyskiwanie cennych surowców z odpadów.
– Chcemy, by Giżycko jawiło się jako miasto ludzi młodych, wysoko ceniących ochronę środowiska, dlatego zdecydowaliśmy się na udział w tej akcji. Żółte pojemniki pojawią się na początku września we wszystkich giżyckich szkołach podstawowych i obiektach sportowych. Mamy nadzieję, że nikogo nie trzeba przekonywać do dbania o środowisko, a segregacja odpadów stanie się codziennym działaniem każdego z nas.
Założenia akcji „rePETa”, w połączeniu z prowadzoną już przez nasze miasto kampanią, dotyczącą utylizacji nieczystości z jachtów „Nie bądź żeglarzem za dychę!”, z pewnością przyczynią się do zachowania najcenniejszego waloru naszego regionu – mazurskiej przyrody. Mieszkamy w wyjątkowym miejscu, samym sercu Krainy Wielkich Jezior Mazurskich i jesteśmy za nie wszyscy odpowiedzialni. Wspólne działanie to większa „siła rażenia” i większa szansa na sukces, to również integracja lokalnej społeczności i budowanie trwałych relacji, na czym bardzo nam zależy. Nie mogło więc w tak cennej inicjatywie zabraknąć Giżycka!– podkreśla burmistrz Wojciech Karol Iwaszkiewicz.
Inauguracja kampanii „rePETa” odbędzie się w 24 sierpnia w Giżycku i Mrągowie. W ramach tegorocznej, pilotażowej kampanii podobne wydarzenia odbędą się m.in. w Chorzowie, Jarocinie i Warszawie. Inicjatywa już cieszy się dużym zainteresowaniem i jeszcze przed jej oficjalnym startem swój udział w niej zgłosiło 10 samorządów z całej Polski.
Informacja prasowa do pobrania
Kontakt dla mediów:
Sławomir Brzózek, prezes Zarządu Fundacji Nasza Ziemia, tel. 501 535 032, slawek@naszaziemia.pl
Miasto Giżycko: Ewa Unrug-Wiszowaty naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Giżycku, tel. 87 7324 131, 798 614 893, ewa.unrug-wiszowaty@gizycko.pl, Małgorzata Kulas-Szyrmer kierownik Biura Promocji i Polityki Społecznej Urzędu Miejskiego w Giżycku, tel. 87 7324 137, 604 427 236, malgorzata.kulas-szyrmer@gizycko.pl