Co? Gdzie? Kiedy?

Mar
31
pt
CONCERTINA 2017 | 31 MARCA- 1 KWIETNIA 2017 r. @ Kolejowa 22
Mar 31 – Kwi 1 całodniowy
CONCERTINA 2017 | 31 MARCA- 1 KWIETNIA 2017 r. @ Kolejowa 22

XVII MIĘDZYNARODOWY KONKURS AKORDEONOWY MUZYKI ROZRYWKOWEJ I POPULARNEJ

Już dziś zapraszamy na wyjątkowy koncert zespołu ETNOS ENSEMBLE, który odbędzie się 1 kwietnia tuż po Gali Laureatów( początek gali – godz.18.00) w sali bankietowej Biłas & Synowie (Pasaż Portowy 2).

Wejściówki bezpłatne – od 15.03. 2017r. w tymczasowej siedzibie GCK , Pływalnia Miejska
ul. Sikorskiego 3C, II piętro.

Etnos Ensemble to zespół muzyczny wykonujący autorskie kompozycje inspirowane wpływami etnicznymi z całego świata oraz muzykę bałkańską, polską i żydowską. Zespół tworzy grupa zaprzyjaźnionych instrumentalistów. Styl, który prezentują w swojej muzyce jest indywidualny i oryginalny, dlatego trudno go określić jako jeden gatunek. Dzięki temu muzycy w żaden sposób nie są ograniczeni w swojej twórczości i interpretacjach. Najczęściej w muzyce grupy można usłyszeć wpływy tradycyjnej muzyki bałkańskiej, polskiej, klezmerskiej z elementami jazzu. Etnos Ensemble stawiają na wyrazistość brzmienia i szczerość swojego przekazu.Potwierdzeniem wysokiego poziomu, jaki prezentuje zespół są liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte na wielu krajowych oraz międzynarodowych konkursach. W 2016 roku Etnos Ensemble wydali debiutancką płytęW repertuarze zespołu znajdują się oczywiście tak znane utwory jak: Libertango, Jovano, Jovanke, Ajde Jano. Jednak najsilniejszymi punktami koncertu są zawsze inspirowane wpływami ludowymi z całego świata kompozycje członków zespołu. Etnos grają zazwyczaj w czteroosobowym składzie. Na Concertinie gościnnie z zespołem wystąpi wspaniała, bardzo utalentowana wokalistka i skrzypaczka Katarzyna Merta.

Sylwetki muzyków:

Katarzyna Merta /wokal, skrzypce/

Bartosz Pacan /klarnet/

Konrad Merta /akordeon/

Piotr Gach /wiolonczela/

Łukasz Mazanek /kontrabas/

Katarzyna Merta – Skrzypaczka i wokalistka. Studentka Akademii Muzycznej w Katowicach na kierunku: instrumentalistyka. Na estradzie po raz pierwszy wystąpiła mając 7 lat. W latach szkolnych i obecnie wielokrotnie koncertowała zarówno w rodzinnym zespole folkowym jak i duecie wokalno-instrumentalnym „Kasia i Konrad” ze starszym bratem, akordeonistą, np. w ramach XX Międzynarodowego Festiwalu Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych „Silesia 2010” czy wkrakowskiej Piwnicy pod Baranami. Na swym koncie ma również występy z orkiestrami symfonicznymi, w tym z Sinfonia Varsovia (2014). W dorobku artystycznym ma wydany w 2008 roku folkowy album CD pt. „Ziemia” oraz szereg sukcesów odniesionych podczas konkursów instrumentalnych i innych festiwali muzycznych, m.in.: I miejsce na II Ogólnopolskim Konkursie Duetów z Harfą (Cieszyn 2007), Nagroda Publiczności XVII Międzynarodowych Spotkań Rodzin Muzykujących (Dobre Miasto 2008), I i II miejsce w dwóch edycjach Ogólnopolskiego Festiwalu Kolęd i Pastorałek (Będzin 2009, 2012), Nagroda Główna Festiwalu „Talenty Małopolski 2009” czy też ostatnio: III miejsce w Ogólnopolskich Przesłuchaniach Uczniów Szkół Muzycznych (Kielce 2013) i wyróżnienie na III Ogólnopolskim Konkursie Skrzypcowym (Toruń 2015). W swoim programie proponuje zarówno muzykę dawnych mistrzów (np.: J.S. Bach, W.A. Mozart, A. Vivaldi, P. Sarasate) jak i kompozytorów współczesnych (B. Bartok, A. Piazzolla). Ponadto, dobrze czuje się w repertuarze muzyki etnicznej o korzeniach bałkańskich i klezmerskich oraz utrzymanych w tym klimacie autorskich kompozycjach. Jest laureatką stypendium Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” w 2010 roku za szczególne osiągnięcia artystyczne i Nagrody Zarządu Powiatu Oświęcimskiego za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury (2012).

Bartosz Pacan – Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach w klasie prof. Andrzeja Janickiego. Od 2010 roku jest członkiem Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Doskonalił również swój warsztat u Piotra Szymyślika, Arnaud Leroy, Valtera Vitka, Jiri Hlavaca, Nicholasa Coxa, Davida Krakauera. Bartek jako solista koncertował z orkiestrami: NOSPR, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia Amadeus, Śląską Orkiestrą Kameralną, Filharmonią Śląską, Filharmonią Częstochowską oraz Filharmonią Rybnicką. W Etnos Barek jest bardzo silną i charyzmatyczną osobowością. Swoją grą przyciąga i porusza nie tylko melomanów, ale i początkujących słuchaczy. W wolnych chwilach z przyjemnością całym sobą oddaje się on pełnieniu roli tatusia swojej maleńkiej pociechy.

Konrad Merta – Akordeonista, aranżer i kompozytor, który ukończył studia doktoranckie w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie akordeonu prof. Joachima Pichury i dr Piotra Chołołowicza. Swoje umiejętności doskonalił również w Folkwang Universität der Kunste w Essen. Wielokrotnie koncertował w Europie, Azji i Afryce poszukując tam muzycznych inspiracji. Muzyka, a zwłaszcza muzyka z elementami folku jest dla Konrada Merty sposobem na życie. To właśnie on jest `mózgiem` przedsięwzięcia o nazwie Etnos Ensemble. Właściwie może powiedzieć, że po latach zajmowania się tą dziedziną upodobnił się do niej pod względem charakteru. Konrad swoim postępowaniem, zachowaniami i energią oddaje sedno muzyki etnicznej – jest spontaniczny, żywiołowy i radosny, jednak potrafi też na chwilępozostać w zadumie i pełnej harmonii. To wszystko słychać i czuć w jego kompozycjach i aranżacjach.

Piotr Gach – Wiolonczelista urodzony w Słupsku, gdzie w wieku 6 lat rozpoczął naukę gry na instrumencie. Piotr jest laureatem wielu nagród i stypendiów. Po ukończeniu liceum, dzięki wsparciu Korporacji City of London został studentem w Guildhall School of Music and Drama w Londynie. Po powrocie do Polski rozpoczął współpracę z adt dr Piotrem Janosikiem, u którego ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Aktualnie występuje z orkiestrami Filharmonii Krakowskiej, Radomskiej Orkiestry Kameralnej oraz Orkiestry Kameralnej Miasta Tychy AUKSO. Podczas występów w Etnos można go poznać nie tylko jako świetnego instrumentalistę, alei również konferansjera na kształt rockowych frontmanów. To między innymi dzięki jego wypowiedziom koncerty grupy nabierają niepowtarzalnego charakteru i przybliżają słuchaczom specyfikę muzyki folkowej. Jego oryginalny sposób mówienia o muzyce wzbogacony słuszną porcją osobistych przemyśleń na temat muzyki sprawiają, że koncerty grupy pozostają na długo w pamięci publiczności.

Łukasz Mazanek – Kontrabasista, świeżo upieczony absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej, którą ukończył w klasie kontrabasu as. Krzysztofa Firlusa. Wcześniej pociągnięcia smyczkiem i pizzicata doskonalił pod okiem mgr Gerarda Przybyły w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej w Bytomiu. Jest laureatem licznych przesłuchań i festiwali. Koncertuje jako solista, kameralista, muzyk orkiestrowy i sesyjny – na stałe współpracuje z Orkiestrą Sinfonietta Cracovia. Kolejną wielką pasją Łukasza obok muzyki jest jedzenie, a właściwie gotowanie. Szczególnie upodobał on sobie cukiernictwo, co bardzo odpowiada pozostałym członkom zespołu! W Etnos odpowiada On również za transport, ponieważ jako jedyny potrafi do starego Opla Corsy spakować kontrabas, wiolonczelę, gitarę i trzech pasażerów.

Kwi
8
sob
MISTERIUM MĘKI PAŃSKIEJ @ Wzgórze św. Brunona
Kwi 8@18:00 – 20:00

Misterium Męki Pańskiej

8 kwietnia 2017 (sobota) godz. 20.00-22.00

Wzgórze św. Brunona

 

 

To największe widowisko pasyjne w naszym mieście i regionie. Oddziałuje na uczestników piękną muzyką, dźwiękiem, światłem, monumentalną scenografią i grą prawie 100 aktorów. Pełna dramaturgii, trwająca 80 minut inscenizowana opowieść o męce, śmierci i zmartwychwstaniu Chrystusa, przygotowuje duchowo do Świąt Wielkiej Nocy.

 

Wizualne przedstawianie tajemnic religijnych ma służyć pogłębieniu rozważanych prawd wiary. Teatralne przedstawianie Męki Pańskiej nie jest oderwaniem od przeżyć religijnych. Widowiskowe przedstawienie tragedii Golgoty może być pewną formą ewangelizacji Misterium  nie chce i nie będzie się porównywać do profesjonalnych przedstawień Męki Pańskiej. Podobieństwa i różnice mogą być zestawione jedynie z misteriami spontanicznymi, amatorskimi, realizowanymi z pobudek religijnych.

 

Wśród podobieństw na pierwszym miejscu należy wymienić amatorskie wykonanie misterium pasyjnego. W parafii św. Maksymiliana Kolbe postaci z misterium powierzono ludziom świeckim zarówno z Giżycka jak i okolicznych miejscowości. Niektóre role misterium pasyjnego wymagają znacznego przygotowania, ponieważ łączą się one z koniecznością pamięciowego opanowania dużej ilości tekstu oraz wielokrotnych prób na Wzgórzu Brunona z udziałem wszystkich uczestników przedstawień. Dla Giżycka misterium pasyjne nie jest celem samym w sobie. Ma ono ułatwić przeżywanie i zgłębianie tajemnic Męki Pana. Misterium jest podporządkowane temu celowi. Jest pomocą i dopełnieniem. Pełni rolę służebną w zadaniach, jakie kościół spełnia dla dobra mieszkańców Giżycka i okolic. Przedstawienie może wzbogacić w wiadomości o zdarzeniu, ale przede wszystkim może dostarczyć wzruszeń i ułatwić przeżycia religijne.